• 2021-03-23

 

A Piarista Kilátó Központ munkatársai töretlen lelkesedéssel folytatják a gödi Piarista Szakképző Iskola és Kollégium orientációs évfolyama tanulói számára kidolgozott életpálya-tervezési programját. November óta az online tér lehetőségeit felhasználva a heti rendszerességű foglalkozásokon összekapcsolják az életpálya-tervezés és a digitális kompetenciafejlesztés területeit. Részletesen foglalkoznak a tervezői gondolkodással, a döntési stratégiákkal, a célmeghatározással. A témák feldolgozása számtalan módszer, eszköz segítségével történik: csoportra szabottan, innovatív megoldásokkal, saját fejlesztésekkel a zero waste, azaz hulladékmentesség jegyében.

A 2020 szeptemberében kezdődő tanévet már úgy indítottuk el, hogy a teljes ciklusra megterveztük a gödi Piarista Szakképző Iskola és Kollégium orientációs évfolyama diákjainak kifejlesztett Életpálya – robotika modul tananyagát.

A digitális munkarendhez természetesen mi is alkalmazkodtunk, át kellett állítani, nemcsak a megoldásra váró feladatok egész sorát, hanem a gondolkodásmódunkat is. A kezdeti nehézségeket hamar a lelkesedés váltotta fel, igazi kihívásként éltük meg az új helyzetet. Egyre jobban és jobban sikerültek a feladatok, a fiúk közül pedig jópáran meglátták a lehetőséget a személyesebb kapcsolódásra. A közös péntek délelőttök olyan lehetőségeket nyitottak meg mindannyiunk előtt, amelyekre korábban talán nem is számítottunk. Az iskolában az addig „észrevétlen” tanulók kerültek előtérbe, olyan rejtett és kevésbé rejtett tehetségeket fedeztünk fel, amelyeket talán nem lett volna alkalmunk a személyes jelenlétben megtapasztalni.

A folyamataink pedig haladnak szépen a maguk útján azóta is. A szerencse talán egy szempontból a mi oldalunkon állt: éppen lezártunk egy nagy fejezetet még élőben (Önismeret és helyem a közösségben), amikor az online térbe kellett “költöztetni” a modult.

Az önismereti témákat követően az értékek és érdeklődési körökkel foglalkoztunk – pozitív énképet, tanulási attitűdök kialakítását, munkaértékek elsajátítását tűztük ki célul. Ebben a szakaszban életkereket készítettünk, és belekóstoltunk a 3D tervezésbe is, kicsit szuperhősök lettünk: 3D nyomtatott jelvényt is készítettünk hozzá. Ezt követően a munkamódokat, munkakörnyezetet, munkakörülményeket és munkaeszközöket ismertük meg, és a Scratch-ben programoztunk még a karácsonyi szünet előtt.

Az új évet egy új nagy témakörrel kezdtük: ez pedig a tervezői gondolkodás volt. Ez a projekt mindannyiunk számára kedves valamiért. Sokat el is időztünk a kapcsolódó feladatoknál: a design thinking elemeit igyekeztünk a fiatalok számára is megfogható formába önteni. Eljutottunk az ötleteléstől, a megvalósításon át az eladásig. Itt a saját gondolatokat, ötleteket, egyedi megoldásokat díjaztuk leginkább. A robotika területén is új felületen kezdtük dolgozni.

A negyedik nagy témakör pedig a döntési stratégiák. A döntési folyamaton végig haladva sok olyan módszert mutattunk meg a diákoknak, amelyek a „való életben” is használhatóak, alkalmazhatóak, amelyek túlmutatnak az iskolai kereteken.

Szakképzési és Innovációs Csoport, Piarista Kilátó Központ